Hur du tränar din travhäst

Travhäst och hur du optimerar träningen

När du känner dig redo att träna en travhäst får du aldrig glömma bort att den är en individ precis som du. Du vet säkert med dig själv att du reagerar på en typ av träning medan något annat inte fungerar för dig – både psykiskt och fysiskt. Därför måste du också med en travhäst prova dig fram och dessutom ha i åtanke att hästen behöver tid för att anpassa sig till olika sorters träning.

Människan har genom avel utvecklat travhästen vilken gjort den både snabbare och starkare. En travhäst idag är dessutom mycket mer välutvecklad i tidig ålder än travhästar förr om åren. Unghästar ska dock tas försiktigt om hand, och i gengäld får du en travhäst som är både mer hållbar och starkare.

Ungefär en procent av kroppsvikten hos en travhäst utgörs av hjärtat. Deras vilopuls hamnar någonstans mellan 28 och 40 slag i minuten och maxpulsen är mellan 230 och 240 slag. Travhästar får mjölksyra vid ungefär 200 slag per minut. Varenne, en av de mest framgångsrika travhästarna genom tiderna, hade en vilopuls på 24 medan maxpulsen var 249. Därför menar somliga att spannet mellan vilo- och maxpuls kan vara avgörande för travhästens kapacitet.

För att träningen ska bli så bra som möjligt är det viktigt att du planerar träningen ordentligt. Dels måste du sätta upp olika delmål, och dels måste du bokföra träningen. Det är även nödvändigt att göra en uppföljning. Man brukar för unghästar tala om grundträning, mängdträning samt långsamjobb. Det man vill få ut av träningen är att skapa en förbättrad syreupptagning och stärka vävnaderna inför framtiden. Sedan vill man dessutom lära travhästen att koordinera sina rörelser. Till en början ska pulsen vara mellan 120 och 140. Efterhand ska pulsen vara 160 och 180, när träningen ökat i både längd och tempo. För en äldre travhäst fungerar inte denna träningsform. En äldre travhäst behöver istället snabbjobb, mjölk¬syreträning och styrketräning för att utvecklas.

Snabbjobb innebär att man tränar explosivitet, hjärta och styrka. Snabbjobben körs med fördel på rakbana, men även i backar och på rundbanor. Vad man gör är att träna intervaller där pulsen ska vara mellan 80-85 % av hästens maxpuls. Denna träningsform kallas för OBLA-träning och är väldigt effektivt som konditionsträning. Du får dock aldrig stirra dig blind på siffror och resultat, utan framför allt är det viktigt att känna av hästen och se hur den reagerar.

Mjölksyreträning ska endast ske med vältränade hästar. Om hästen inte är vältränad är skaderisken stor. Denna träningsform innebär att både explosivitet och snabbhet tränas, och du kommer se resultat inom kort tid. I denna träningsform ska pulsen vara ungefär 90 % av hästens maxkapacitet. Du rekommenderas att använda pulsmätare.

För styrketräning brukar man använda en så kallad tryckvagn. Även här tränar man i intervaller med pulsmätare. Du kommer se en ökad muskelmassa på hästen. Gemensamt för samtliga träningsformer är att återhämtningen är minst lika viktig som träningen i sig. Om jobben är runt 80 % av max behöver hästen tre dagars vila. Det är dessutom viktigt att följa upp träningen, vilket du kan göra genom att mäta hästens vilopuls – hos en vältränad travhäst sjunker pulsen snabbare närmare vilopulsen än hos en otränad travhäst. När du tränat din travhäst en tid kan du också jämföra pulsen i jobben över tid och på så sätt se dina framsteg.

Att träna travhäst kräver skicklighet och handlar sällan om tur. Om du har mer tur än skicklighet är det lika bra att istället besöka spelautomaterpånätet.se.

Travhäst